Art of Weaving Rugs

[ Ghalibafi ]

It has taken over thousands of years of evolving technique to achieve what we now know as the Persian Rug. To trace the history of the Persian rug is to show the cultural growth of one of the greatest civilizations in the world. Persian rugs are traditionally known for their tremendous variety of design, color, size, and weave. Persian rugs are known for their unique qualities based on local manufacture: While women in Ghom make small rugs using silk and cotton, women in close-by Kashan weave beautiful, large rugs in their own distinct designs and colors. In southeast Kerman, the design and color are extremely different from those of northwest Tabrizi. Nonetheless, all count as the most exquisite form of expression.

[The art of weaving Persian rugs began in Kilim and Jajim. See my next post about rug types…]

قالیبافی

[ ویوینگ راگز ]

تاریخ تکامل قالی ایرانی یک دوران هزار ساله از پیشرفت های تکنیکی و فرهنگی است. قالی ایرانی در واقع جلوه و نمائی از رشد و گسترش فرهنگی یکی از بزرگترین تمدّن ها در جهان است و بدلیل تنّوع طرح ها، رنگ ها، اندازه ها و طرز بافت آن همواره شهرت جهانی داشته است. بافتن قالی در هر بخش از ایران خصوصیّات ویژه خودرا دارد. در حالیکه زن ایرانی ساکن قم ترجیح می دهد قالی های کوچک با استفاده از ابریشم و نخ ببافد، در کاشان که بسیار به قم نزدیک است بزرگترین و زیباترین قالی ها با طرحهاو رنگهای ویژه بافته می شود. درکرمان درجنوب شرقی ایران طرحهای قالی با قالیهای تبریز در شمال غرب ایران کاملاً تفاوت دارد. با وجود این همه قالیهای ایرانی در شمار بهترین نمایشگران و بیان کنندگان زیبائِی بشمار می آیند.

هنرقالی بافی در ایران با بافتن گلیم و جاجیم آغاز میشود.

The art of rug weaving in Iran depicted in diorama by Niccu Tafarrodi, recalling her childhood memories of Shiraz, Iran, RememberingPersia.com.
The art of rug weaving in Iran depicted in diorama by Niccu Tafarrodi, recalling her childhood memories of Shiraz, Iran, RememberingPersia.com.

This diorama shows a female artist weaving a Tabrizi style rug using a vertical loom.

قرفه قالیبافی یک زن هنرمند تبریزی را نشان میدهد که مشغول بافتن قالی بااستفاده از دار بست عمودی میباشند.

The art of rug weaving in Iran depicted in diorama by Niccu Tafarrodi, recalling her childhood memories of Shiraz, Iran, RememberingPersia.com.
The art of rug weaving in Iran depicted in diorama by Niccu Tafarrodi, recalling her childhood memories of Shiraz, Iran, RememberingPersia.com.

Vertical looms are more comfortable to operate. These are more common in urban settings and are difficult to dismantle and transport.

قالیبافی با استفاده از دار بست عمودی به مراتب آسان تراز دار بست افقی است. این نوع داربست اکثراً در مراکز قالیبافی استفاده می شود چون بازکردن ،برپاکردن و حمل و نقل این نوع داربست مشکل است.

The art of rug weaving in Iran depicted in diorama by Niccu Tafarrodi, recalling her childhood memories of Shiraz, Iran, RememberingPersia.com.
The art of rug weaving in Iran depicted in diorama by Niccu Tafarrodi, recalling her childhood memories of Shiraz, Iran, RememberingPersia.com.

This is a vertical loom setting up for weaving a large rug. Three young women are working on the rug.

‫یک داربست عمودی را ملاحظه می کنید که برای بافتن یک قالی بزرگ تهیه و تنظیم شده. سه زن بافنده مشغول بافتن قالی هستند.‬

The art of rug weaving in Iran depicted in diorama by Niccu Tafarrodi, recalling her childhood memories of Shiraz, Iran, RememberingPersia.com.
The art of rug weaving in Iran depicted in diorama by Niccu Tafarrodi, recalling her childhood memories of Shiraz, Iran, RememberingPersia.com.

The simplest form of loom is a horizontal. This style of loom is ideal for nomadic people as it can be assembled or dismantled and is easily transportable. Rugs produced on horizontal looms are generally fairly small.

ساده ترین نوع داربست قالیبافی نوع افقی میباشد. این نوع داربست برای ساکنین دهات مناسب و عملی است زیرا جمع کردن و بسته بندی آنها راحت است. معمولاً بافتن قالیهای کوچک با استفاده از داربست افقی عملی تر و آسانتراست.

The art of rug weaving in Iran depicted in diorama by Niccu Tafarrodi, recalling her childhood memories of Shiraz, Iran, RememberingPersia.com.
The art of rug weaving in Iran depicted in diorama by Niccu Tafarrodi, recalling her childhood memories of Shiraz, Iran, RememberingPersia.com.

The thread was made of lamb’s wool, dyed with the color from plants, roots, walnuts, pomegranate skin, etc.

تارهای این قالیها از پشم بّره  به دست می آید.  این تارها با رنگهای گیاهی بدست آمده از گیاهان، ریشه های گیاه و همچنین پوست بادام و انار رنگ آمیزی می شوند.

The art of rug weaving in Iran depicted in diorama by Niccu Tafarrodi, recalling her childhood memories of Shiraz, Iran, RememberingPersia.com.
The art of rug weaving in Iran depicted in diorama by Niccu Tafarrodi, recalling her childhood memories of Shiraz, Iran, RememberingPersia.com.

Nomadic tribes such as Qashghaie, Kashkooli (a sub-tribe of the Qashghaie) living around Shiraz, in Fars Province, innovated the materials and tools for making kilim and jajim.

زنان ایلاتی قشقائی و کشکولی (شعبه ای از ایل قشقائی) که ساکن اطراف شهر شیراز در استان فارس هستند، مواد و ابزار لازم برای بافتن این دو نوع فرش را تهیه می کنند.

The art of rug weaving in Iran depicted in diorama by Niccu Tafarrodi, recalling her childhood memories of Shiraz, Iran, RememberingPersia.com.
The art of rug weaving in Iran depicted in diorama by Niccu Tafarrodi, recalling her childhood memories of Shiraz, Iran, RememberingPersia.com.

Traditional Weaving Tools

In order to operate the loom, the weaver needs a number of essential tools: a knife for cutting the yarn as the knots are tied; a comb-like instrument for packing down the wefts; and a pair of shears for trimming the pile. A small steel comb is sometimes used to comb out the yarn after each row of knots is completed. This both tightens the weave and clarifies the design. A variety of instruments are used for packing the weft.

ابزار سنتی برای بافتن قالی

برای استفاده از داربست قالیبافی تعدادی ابزار مورد احتیاج است. این ابزار عبارتند از: یک کارد برای بریدن کلاف بعداز آنکه گره زدن کلاف روی تار کاملااً محکم شده باشد، یک شانه برای راندن گره ها به طرف پائین ، یک جفت قیچی پشم چینی برای چیدن پشمهای بلندو هم سطح کردن سطح قالی. یک قیچی دیگر نیز برای محکم کردن بافت قالی و روشن کردن نقش قالی به کار میرود. ابزار دیگری نیز در نقاط دیگر ایران به منظور تهیهُ قالیهای بسیار ظریف و نفیس به کار میرود.

Niccu Tafarrodi Avatar

Other dioramas in the category of Traditional Arts of Iran

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.